Four Stroke Cycle Engines( සිව්-ස්ටරෝක් සයිකල් එන්ජිම)

Four Stroke Cycle Engines



     
 සිව්-ස්ටරෝක් සයිකල් එන්ජිම යනු එක් ක්රියාකාරී චක්රයක් සම්පූර්ණ කිරීම සඳහා එකිනෙකට වෙනස්
 පිස්ටන් ස්ට්රෝක් (පවිත්ර කිරීම, සම්පීඩනය, බල හා පිට්ටන) හතරක් භාවිතා කරන අභ්යන්තර දහන
 එන්ජිමකි. එක් ක්රියාකාරී චක්රයක් සම්පූර්ණ කිරීම සඳහා පිස්ටන් සිලින්ඩරයේ පූර්ණ සමීකරණ දෙකකින්
 යුක්ත වේ. ෙමෙහයුම් චකෙය් අක්ෂ ෙදකකට රබර් කුළුණු ෙදකකට (720 °) අවශ්ය ෙව්. 
සිව්-ස්ට්රෝක් සයිකල් එන්ජිම වඩාත් සුලභ කුඩා එන්ජිමකි. සිව්-ස්ට්රෝක් සයිකල් එන්ජිම,
 එක් එක් ක්රියාකාරී චක්රය තුළ පස් කුට්ටි, පිරවීම, සම්පීඩනය, ජ්වලන, බල සහ පිටාර ගැලුම් ඇතුළත් වේ.

Intake Stroke

වාෂ්ප කුටීර පිරවීම සඳහා වායු-ඉන්ධන මිශ්රණය හඳුන්වා දෙන විට එය සිදුවීමයි. BDC වෙත පිස්ටන් ව්යාපාරය සිලින්ඩරයේ අඩු පීඩනයක් ඇති කරයි. පිස්ටන් චලනය මගින් 
නිර්මාණය කරන ලද අඩු පීඩන ප්රදේශ පිරවීමට සිලින්ඩරයට විවෘත උෂ්ණත්ව කපනය හරහා වායුගෝලීය
 වායුගෝලීය වායු පීඩනය බලපායි. වායු-ඉන්ධන මිශ්රණය අඛණ්ඩව ගලා යන සිලින්ඩරය දිගටම
 ආවේගශීලීව ගමන් කරයි. BDC වහනය වීමෙන් පසුව වෑල්ව විස්ථාපනය වී ඇත්තේ අංශක කිහිපයකින්
 පමණි. එන්ජින් සැලසුම් අනුව. එවිට ආවරණ කපාටය වසා දමයි අතර වායු ඉන්ධන මිශ්රණය සිලින්ඩරයේ
 මුද්රා කර ඇත.


Compression Stroke
සම්පීඩන ආචරනය සිලින්ඩරයේ ඇතුළත වායු ඉන්ධන මිශ්රණය සම්පීඩිත වේ. දහන කුටිය ආරෝපණය 
කිරීම සඳහා මුද්රා කර ඇත. ආරෝපණය වන්නේ ජ්වලනය සඳහා සූදානම් වන දහන කුටිය ඇතුලත
 සම්පීඩිත වායු-ඉන්ධන මිශ්රණය පරිමාවයි. වායු ඉන්ධන මිශ්රණය සංකෝචනය කරනු ලබන්නේ 
ආරෝපණය ඇලවීමෙන් පසුව වැඩි ශක්තියක් මුදා හරිනු ඇත. සම්පීඩනය සැපයීමට සිලින්ඩරය මුද්රා කර 
ඇති බවට තහවුරු කර ගැනීම සඳහා පවිත්ර සහ කපාට වහනය විය යුතුය. සංකෝචනය දහන කුටිය 
තුළ කුඩා පරිමාවක් සඳහා විශාල පරිමාණයකින් ආරෝපණයක් අඩු කිරීම හෝ මිරිකීමේ ක්රියාවලියකි. 
නියපොතු විදුලි රැහැන සම්පීඩනය කිරීමට අවශ්ය ශක්තිය පවත්වා ගැනීමට උපකාරී වේ.

එන්ජිමක පිස්ටන් ආරෝපණයට ලක් වන විට පිස්ටන් මඟින් සිදු කරන සම්පීඩක බලයෙන් වැඩි වැඩිවීමක් 
ඇතිවේ. ආරෝපිත හා වායු-ඉන්ධන වාෂ්ප පීඩනය හා තාපය හේතුවෙන් ආරෝපණ උෂ්ණත්වය ඉහළ යාම
 සහ ඉන්ධන වාෂ්ප වීම වැඩි වීමක් සිදු වේ. ආරෝපණ උෂ්ණත්වය ඉහළ යාම ද්රව කුහරය පුරාවට වේගවත් 
දහනයෙන් (ඉන්ධන ඔක්සිකරණය) නිපදවීම සඳහා ඒකාකාරව සිදු වේ.

ඉන්ධන වාෂ්ප වීම වැඩි වීම, ඉන්ධනවලින් කුඩා ජල බිඳිති උත්පාදනය කරනු ලබන තාපයෙන් 
සම්පූර්ණයෙන්ම වාෂ්ප වී ඇත. ජ්වලන ගිනිවලට නිරාවරණය වන දියර මතුපිට ප්රමාණය, දහන කුටියේ
 ආරෝපනය වඩා සම්පූර්ණ සම්පූර්ණ කිරීම සිදු කරයි. ඉන්ධන වාෂ්ප පමනි. දියර මතුපිට ප්රමාණය වැඩිවීම නිසා වාෂ්ප වාෂ්ප වැඩි කිරීමට වඩා වාෂ්ප වීමට ඉඩ සලසයි.

වාෂ්පීකරණ වාෂ්ප අණු සංකෝචනය වන විට, දහන ක්රියාවලියෙන් ලබාගත් වැඩි ශක්තියක්. ආරෝපණය
 කිරීම සඳහා අවශ්ය ශක්තිය දහන ක්රියාවලිය තුළ නිපදවා ඇති බලවේගයට වඩා බෙහෙවින් අඩුය. 
නිදසුනක් වශයෙන්, සාමාන්ය කුඩා එන්ජිමක් තුළ ආරෝපණය කිරීම සඳහා අවශ්ය ශක්තිය දහනය කිරීමේදී ශක්තියෙන් නිපදවන ශක්තියෙන් හතරෙන් එකකි.

එන්ජිමක සම්පීඩන අනුපාතය යනු BDC හි පිස්ටන් සමඟ දහන කුටියේ පරිමාව සංසන්දනය කිරීමකි. 
TDC හි පිස්ටන් සමඟ දහන කුටියේ පරිමාව. මෙම ප්රදේශය, දහන කුටියේ සැලසුම් සහ විලාසය සමඟ
 සංකෝචනය අනුපාතය තීරණය කරයි. බොයිලේන් එන්ජින් සාමාන්යයෙන් 6: 1 සිට 10: 1 දක්වා වූ සම්පීඩන
 අනුපාතය ඇත. සම්පීඩන අනුපාතය ඉහළින්, වැඩි ඉන්ධන කාර්යක්ෂම එන්ජිම. ඉහළ සම්පීඩන අනුපාතය 
සාමාන්යයෙන් පිස්ටන් මත දහනය වන පීඩනය හෝ බලයේ සැලකිය යුතු ලාභයක් ලබා දෙයි. 
කෙසේවෙතත්, වැඩි පීඩන අනුපාතයන් එන්ජිම ආරම්භ කිරීම සඳහා අවශ්ය ක්රියාමාර්ගය වැඩි කිරීම. 
සමහර කුඩා එන්ජින් එන්ජිම ආරම්භ කිරීමේදී අවශ්ය ක්රියාමාර්ගයන් අඩු කිරීම සඳහා පීඩන ආවරණ
 පීඩනය ලිහිල් කිරීම සඳහා පද්ධතියක් සහිත පද්ධතියකි.               

Ignition Event

තාපය ශක්තිය නිකුත් කිරීම සඳහා රසායනික ප්රතික්රියාවක් මඟින් ක්ෂණිකව ඔක්සිකරණය වන විට
 ජ්වලන (දහන) සිදුවීම සිදු වේ. දහනය කිරීම යනු වායුගෝලයේ ඔක්සිජන් සමග ඉන්ධන රසායනිකව 
ඒකාබද්ධ වන අතර ඔක්සිකරණය වන රසායනික ප්රතික්රියාවක් වන අතර තාපය ලෙස ශක්තිය මුදාහැරේ.

නිසි දහන දහන දහන කුටිය හරහා දැල්ලක් පසාරණය කිරීම සඳහා කෙටිකාලීන නමුත් සීමිත කාලයක් 
ඇතුළත් වේ. TDC (BTDC) ට පෙර කෙන්ද්රාස්ට් භ්රමණය ආසන්න වශයෙන් 20 ° දී දල්වන අතර ස්ප්රේඩ්
 ප්ලග් (spark plug) ආරම්භ වේ. වායුගෝලීය ඔක්සිජන් සහ ඉන්ධන වාෂ්ප ප්රගතිගාමි ගිනි සිළුවකින් 
පරිභෝජනය කරයි. ගිනි නිවන ඉදිරිපස වන අතුරු නිෂ්පාදන වන දහනය මගින් ආරෝපණය කරන 
මායිම් බිත්තිය. ගිනි දැළ පෙරහැර සිදුකරන තෙක් මුළු ද්රෝණිකවම දහනය කරන තෙක් දහන කුටිය
 හරහා ගමන් කරයි .





 


 




පිස්ටන් හිස බලයෙන් බලයට පත්වේ. පිස්ටන් බලයට හා පසු චලිතය කම්බිහලකට තල්ලු කිරීම සඳහා
 සම්බන්ධකෙරැල්ල හරහා මාරු කරනු ලැබේ. කපන ලද ව්යවර්ථය මගින් ඉන්ධන භ්රමණය කිරීම
 ආරම්භ කරයි. නිපදවන මට්ටම් ප්රමාණය පිස්ටන් මත පීඩනය, පිස්ටන් ප්රමාණය සහ එන්ජින් ඉරීම
 මගින් තීරණය වේ. බල පීඩනය අතරතුර, වෑල්ව් දෙක වසා ඇත.

Exhaust Stroke

උච්ච වායුව හදුන්වා දෙන්නේ වාෂ්ප වායුවෙන් පිටවන වායූන් වායූන් වායුගෝලය වෙත මුදාහැරීමයි.
 උච්ච වායුව යනු අවසාන ආඝාතය වන අතර පිටවන කපාටය විවෘතව ඇති අතර උෂ්ණ වෑල්ව වැසී ඇත.
 පිස්ටන් ව්යාපාරය වායුගෝලයට පිටත වායූන් ඉවත් කරයි.

පිස්ටන් බලශක්තියේ දී බීසීඩී වෙත ළඟා වන විට දහන ක්රියාවලිය සම්පූර්ණ වන අතර සිලින්ඩරය පිටවන
 වායු වලින් පුරවා ඇත. වායු විවරය විවෘතව ඇති අතර, පියාසර කර්යය සහ අනෙකුත් චලනය වන කොටස් 
නැවත නැවතත් නිපදවන වායුව හරහා පිටත වායූන් පිටතට තාවකාලිකව තාවකාලිකව තල්ලු කර 
යවනු ලැබේ. උෂ්ණත්වයේ අවසානය වන විට පිස්ටෝනය TDC එකෙහි සහ එක් ක්රියාකාරී චක්රයක් 
සම්පුර්ණ කර ඇත.





 
 

Comments

Popular posts from this blog

පරිනාමක මූලික කරුණු

ට්රාන්සිසර් න්යාය(Transistor Theory)